Chociszewskie dzieci ruszają w wielki świat
Szkoła Podstawowa w Chociszewie we wrześniu 2017 roku rozpoczęła działania w zakresie realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. Projekt pod nazwą ?Z małych szkół w wielki świat? przewiduje organizację zajęć rozwijających i wyrównawczych dla naszych uczniów oraz zajęcia dla wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Celem głównym projektu jest wzmocnienie jakości oferty edukacyjnej naszej szkoły poprzez realizację dodatkowych zajęć, doskonalenie nauczycieli oraz stworzenie warunków sprzyjających korzystaniu z nowoczesnych technologii informacyjnych. Wierzymy, że realizacja tych celów przyczyni się do wzrostu jakości kształcenia w naszej placówce.
Nasi uczniowie korzystają z zajęć podnoszących kompetencje cyfrowe, kompetencje z języka angielskiego, a także zajęć rozwijających kompetencje przyrodnicze i matematyczne oraz zajęcia z przedsiębiorczości . Dzięki temu mają możliwość rozwijania własnych zainteresowań, poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie planowania dalszego rozwoju edukacyjnego i zawodowego. Bogatą ofertę skierowaliśmy również do uczniów wymagających indywidualnego wsparcia ze względu na dysfunkcje oraz specjalne potrzeby. Są to zajęcia z logopedą, psychologiem, socjoterapeutką, zajęcia wyrównawcze z informatyki, języka polskiego, matematyki oraz rewalidacyjne.
Dyrektor szkoły Krzysztof Pyciarz z zadowoleniem stwierdził, że nad projektem pracowaliśmy ponad rok, ale warto było. Dzięki temu mamy nowoczesną pracownię komputerową, tablice interaktywne i wiele wartościowych pomocy dydaktycznych, a najważniejsze jest to, że dzieci korzystają z zajęć wyrównawczych
i rozwijających.
Pani Agnieszka Wiśniewska – Rojek, prowadząca zajęcia z języka polskiego opowiedziała o potrzebach uczniów uczestniczących w zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych: ?Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z języka polskiego prowadzone są w ramach projektu dwutorowo: dla uczniów klasy siódmej i dla czwartoklasistów. Najszerzej mówiąc, są one skierowane do uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne, w tym do dzieci mających trudności w spełnieniu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. W praktyce mają one zaspokoić potrzeby:
- poznawcze dzieci w ramach edukacji polonistycznej(wpłyną na poszerzenie wiedzy z zakresu nauki o języku, frazeologii, składni, fleksji, słowotwórstwa, ortografii i interpunkcji,
- edukacyjne – pomóc im w zdobyciu praktycznej umiejętności swobodnego posługiwania się językiem w mowie i piśmie (na przykład w redagowaniu różnorodnych form wypowiedzi pisemnych, w tym form tzw. użytkowych),
- rówieśnicze ? praca w małej grupie rówieśniczej wpływa pozytywnie na wzajemne uczenie się od kolegów, sprzyja integracji wśród rówieśników ,
- zabawy – ta jest możliwa do zrealizowania dzięki atrakcyjnym formom zajęć i zastosowania aktywnych metod nauczania (zabaw edukacyjnych, burzy mózgów, gier dydaktycznych, ćwiczeń i warsztatów),
- samokształcenia ? zajęcia w ramach projektu zainspirują uczniów do samodzielnej pracy i poszukiwania własnych kierunków rozwoju (np. preferencji literackich, odbioru poezji, prawidłowego posługiwania się polszczyzną w oparciu o poznane źródła ? słowniki, encyklopedie, leksykony, dbałości o poziom ortograficzny i interpunkcyjny redagowanych prac stylistycznych?.
Kasia Kurowska uczestniczka zajęć projektowych z klasy VII powiedziała, że bardzo lubi zajęcia z przedsiębiorczości. ?Uczą nas asertywności i dają siłę do działania. Przybliżają nam terminy z zakresu gospodarki i pokazują, jak odpowiednio zarządzać finansami. Na tych zajęciach możemy rozwijać swoją wiedzę i wyobraźnię, poprzez np. projektowanie własnej firmy. Możemy tam sprawdzić swój zakres wiedzy w tej dziedzinie za pomocą testu umiejętności, który odbywa się 4 razy do roku. Dzięki tym lekcjom nabyliśmy wiedzę, która może być przydatna w późniejszym kształceniu?.
W taki oto sposób, dzięki unijnemu wsparciu, mała szkoła dorównuje europejskim standardom, a jej uczniowie mają szansę wyruszyć w wielki świat.
Koordynator Szkolny – Beata Kacperek