Skip to contentSkip to main navigation Skip to footer

Ćwiczymy postawę ciała

logo_efs_kapital_ludzki

logo_efs_kapital_ludzkiProjekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Człowiek – Najlepsza Inwestycja

 

Poprawa postawy ciała najmłodszych uczniów szkoły podstawowej to jeden z celów projektu ?Lepszym być!?. W związku z powyższym, Panowie Marek Gapsa, Paweł Kurowski oraz Krzysztof Pyciarz spotykają się raz w tygodniu z grupą uczniów klas I-III w celu skorygowania istniejących zaburzeń postawy ciała. Do najczęstszych wad postawy naszych najmłodszych należą: odstające łopatki, płaskostopie, lordoza oraz koślawe kolana. ?Siedzący tryb życia wpływa niekorzystnie na zmiany kostno-stawowe. Dlatego też, każda dawka ruchu jest niezwykle istotna, a co najważniejsze może przeciwdziałać schorzeniom.? ? stwierdza Pan Marek Gapsa. Dzięki zajęciom prowadzonym w ramach projektu, dzieci mają możliwość nie tylko usunięcia lub zmniejszenia skrzywienia, ale również poprawy ogólnej kondycji i utrzymania dobrego stanu zdrowia. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej prowadzone są po zajęciach lekcyjnych w łącznym wymiarze 330 godzin w roku szkolnym 2012/2013, tj. 30 godzin w przeliczeniu na pojedynczego ucznia. Dzięki przeprowadzonym badaniom ortopedycznym, prowadzący bazują na specjalistycznej opinii lekarza. Ponadto, zajęcia prowadzone są w oparciu o program zajęć grupowych z wykorzystaniem ciekawych, a co najważniejsze odpowiednich pomocy dydaktycznych. Wsparcie Europejskiego Funduszu Społecznego pozwoliło również doposażyć placówkę szkoły m.in. w materace, maty ?jeżyki?, wałki sensoryczne, piłki hop, równoważnie czy woreczki gimnastyczne. Wszystko to, przekłada się na lepsze efekty pracy z dziećmi.

 

 

 

Pierwsze spotkania z uczniami klas I-III opierały się na wytłumaczeniu dzieciom na czym polega ich wada, jak wygląda praca nad prawidłową postawą oraz czym grozi zaniedbanie. Pozwoliło to stworzyć atmosferę chęci do pracy i wspólnych ćwiczeń. I tak na przykład, począwszy do miesiąca września dzieci uczyły się przyjmować prawidłową postawę ciała, wzmacniały mięśnie podeszwowe stopy, korygowały odstające łopatki, wzmacniały mięśnie nóg oraz mięśnie ramion, a także miały do pokonania korekcyjny tor przeszkód. W trakcie spotkań podczas I semestru przeprowadzono wiele ćwiczeń oddechowych i elongacyjnych korygujących boczne skrzywienie kręgosłupa. Ponadto, prowadzący zajęcia stosują szereg różnorodnych metod aktywizujących, jak chociażby metoda naśladowcza, zadaniowa czy improwizacja ruchowa. Dużym uatrakcyjnieniem zajęć, a co za tym idzie frajdą dla dzieci, było wprowadzenie na zajęciachelementów muzyczno – ruchowych. Pan Marek Gapsa, stworzył dla swoich uczniów układ choreograficzny, który ? trzeba przyznać – nie należał do najprostszych. Miałam przyjemność obejrzenia efektu końcowego i muszę przyznać, że naszym najmłodszym muzyka w duszy gra!

?Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w znacznym stopniu zapewniają prawidłowy rozwój dziecka. Każda dodatkowa godzina ruchu jest niezaprzeczalnie istotna. Szczególnie, jeżeli możemy skupić się na indywidualnej pracy z dziećmi, a tak jest w przypadku tego projektu.? ? mówi Pan Krzysztof Pyciarz, prowadzący zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w Szkole Podstawowej w Chociszewie.

Pierwszy semestr dobiega już końca. Kolejny, oznacza 13 spotkań, a co za tym idzie 13 kroków do utrwalenia uzyskanej korekcji. Korekcji, nad którą trzeba pracować praktycznie codziennie, wówczas efekty będą najbardziej widoczne. Zdecydowanie odczuwalny jest zapał, entuzjazm i chęć uczestnictwa dzieci w kolejnych spotkaniach. Jest to dla nas dodatkowy bodziec do organizacji dodatkowych zajęć. ?Dzieci mają możliwość nie tylko poprawy postawy ciała, ale również rozładowania emocji których ilość jest zauważalna.? ? relacjonuje Pan Marek Gapsa.

W lutym przedstawimy Państwu podsumowanie zajęć zrealizowanych w pierwszym semestrze oraz plany na semestr drugi.

 

Ewa Maślińska

Back to top